Kurs og Sertifikat

1. Hva er forskjellen mellom kurs og kurssamling?

- Kurs er individuelle innspillinger eller direktesendinger som varer mellom 50-60 minutter.

- Kurssamlingene består av flere kurs og kursdeler.

2. Hva er forskjellen mellom et innspilt kurs og et live-kurs?

- Et innspilt kurs er en pedagogisk video som er filmet i studioet vårt og har blitt lagt ut i tjenesten vår etter innspilling.   

- Et live-kurs foregår live fra vårt studio, her kan du stille spørsmålene dine til foreleseren via chat, du vil deretter få svar på disse under sendingen. Denne kurstypen vil også bli spilt inn i vår tjeneste som et opptak etter direktesendingen. 

3. En testknapp blir aktiv under kursvideoen, hva betyr det?

-  Kurstesten er en måte å verifisere dine ferdigheter og gjennomføring av kurset. Du vil motta diplomet ditt for fullført kurs etter å ha fullført kurstesten. Hvis det ikke er noen kurstest etter at du har sett videoen, vil det være en knapp "Bekreft implementering" som vises i stedet, ved å klikke på knappen vil du motta ditt diplom.  

4. Hvordan fullfører jeg et kurs?

- Du kan motta diplom for fullført kurs ved å ta kurstesten til en direktesending eller kurs-video. Hvis det ikke er noen

avsluttende test i kurset, må du klikke på "Bekreft implementering" for å fullføre kurset og motta ditt diplom. 

Notat!  Hvis det er viktig for deg å motta diplomene, anbefaler vi ikke å hoppe frem/tilbake i videoinnholdet, men se på hele innholdet slik at kurstestknappen aktiveres og lastes opp som den skal. 

5. Hvorfor er det ikke kurstest på alle kurs?

-  De fleste av våre kurs avsluttes med en kurstest. Det finnes derimot noen kurs der det er vanskelig å skape en god test, disse vil gjerne være av de litt mere praktiske kursene og det vil dermed være mulig å trykke "Bekreft implementering" i stede.  

6. Hvor mange spørsmål inneholder en kurstest?

- Antall spørsmål varierer avhengig av emnets omfang og lengden på kurset.  Det er imidlertid minst ett spørsmål i hver kurstest. 

Notat!  Det er kurs der det ikke er noen kurstest, her er diplomet utelukkende basert på visning og avspilling av kursinnhold. 

7. Hvor mange ganger kan en kurstest tas?

-  Du kan ta en kurstest tre ganger. Dersom testen ikke er bestått på det tredje forsøket, vil du få en 15 minutters karantene før neste forsøk. Et tips er å bruke denne tiden til å gå tilbake til innholdet og gjennomgå spørsmålene du ikke bestod. 

8. Du kan lage en studieplan i tjenesten, hva betyr det?

-  En studieplan er et fantastisk verktøy du kan benytte for å utvikle dine egne-eller teamets ferdigheter. Det er enkelt å opprette en studieplan: Trykk på ikonet som ligner et flagg øverst til høyre på kurset, velg deretter hvilken studieplan du ønsker å legge den til i, eller opprett en ny. Du kan lage flere forskjellige studieplaner og navngi dem fritt. Du kan også lage studieplaner via profil, under fanen studieplaner.

9. Hvordan sørger du for at emneinnholdet er oppdatert?

-   Innholdet i våre kurs vil jevnlig bli kontrollert, dersom det er eldre kurs vil du, på kurssiden,  kunne se en "sist kontrollert" dato.  

- Dersom kurset ikke lenger er oppdatert i henhold til de aktuelle lover og regler, vil kurset bli avviklet etter 30 dager, eller senest når kurset opprinnelig var tenkt avviklet, det vil vanligvis si i slutten av juni eller desember hvert år. 

- Dersom det er mulig korrigerer vi uriktige seksjoner og/eller forelesningsmateriell, slik at kursene ikke trenger å fjernes helt. 

 Notat!  Utløpsdatoen for et kurs finner du på kurssiden. Når kurset utløper om mindre enn 30 dager vil det bli kunngjort på søkesiden i kursbiblioteket, kurset vil da bli merket med "Utløper snart".

10. Når forsvinner et kurs?

-  Utløpsdatoen for et kurs utheves på kurssiden. 

- Kurs forsvinner vanligvis i slutten av juni eller desember hvert år. 

- Utløpsdatoen for et kurs påvirkes av kursets emne. Kurs som tar for seg aktuelle og tidsriktige problemer, vil kanskje bare være tilgjengelig i ett år. Kurs med innhold som ikke er like hurtig-endrende, som ledelseskurs, vil vises lenger.

- Det finnes imidlertid unntak, kursene kan av kontraktsmessige årsaker eller lignende faktorer kun være tilgjengelig i 6 måneder. 

Notat!  Utløpsdatoen finner du på kurssiden. Når kurset utløper om mindre enn 30 dager, vil den bli kunngjort på kurssiden i kursbiblioteket, og kurset vil bli merket som "Utløper snart".

11. Hvor langt er et kurs?

-  Vi i Eduhouse har stor tro på mikrolæring, det vil si kursprogrammer og kurs som består av korte videoer som enkelt kan ses hvor og når du vil. De korteste kursene i tjenesten er ca 2 minutter og de lengste kursene ca 60 minutter, noe som gjør at du kan utvikle dine ferdigheter mellom møter, på bussen, på ferie eller hjemme fra sofakroken.

12. Kurset forsvant ikke fra kursbiblioteket på den angitte utløpsdatoen, i stedet ble tiden forlenget. På hvilket grunnlag forlenges en utløpsdato for et kurs?   

- Hvis innholdet i et kurs oppdateres og det ikke er noen hindringer for en forlengelse av tilgjengeligheten for kurset, kan vi forlenge utløpsdatoen for kurset. 

- Dersom kurset fjernes skyldes det vanligvis utdatert innhold eller utdatert kontrakt. I disse tilfellene fornyer vi de utløpte kursene, det vil si at vi produserer nye kurs med lignende innhold, så lenge emnet har vært populært nok basert på vår visningsstatistikk. 

13. På hvilket grunnlag produseres opptak igjen fra et utgående kursregister? Hvorfor fornyes ikke alle kurs?

-  Som regel produserer vi opptak av et kurs som har vært populært basert på vår visningsstatistikk. Dersom visningsstatistikken for utgående kurs har vært svært lav, er det lite sannsynlig at vi fornyer kurset.  

14. Hvordan vet jeg hvilken kurs som vil bli fornyet eller ikke?

-  Vi vil kunngjøre fornyelsen av et kurs i kursbiblioteket når vi kjenner opptaks- og publiseringsdatoen for fornyelsen av kurset.

15. Kan jeg stille kursholder spørsmål?

-  Under direkteforelesninger kan du stille spørsmålene dine til foreleseren via chat. Det er ikke mulig å stille spørsmål til foreleser gjennom allerede innspilte kurs.

- Dersom du er interessert i en tilpasset opplæring for din egen organisasjon, hjelper vi  deg gjerne. Du kan be om et tilbud ved å kontakte vår support via info@eduhouse.no

- Dersom du har behov for råd direkte fra foredragsholder er du velkommen til å kontakte foredragsholder direkte: foreleserens kontaktinformasjon finner du i begynnelsen av kursmaterialet du finner på kurssiden. 

-  Oppdager du en feil i kurset setter vi stor pris på om du kontakter oss via support på info@eduhouse.no , vi vil ta feilen med foreleseren og rette den om nødvendig. 

16. Hvorfor svarte ikke foredragsholderen på spørsmålet mitt under direktesendingen?

-  Det er satt av en viss tid i direktesendingen og spørsmål fra deltakere. På grunn av dette og antall mottatte spørsmål, kan det være at foreleser ikke alltid har tid til å gå gjennom alle spørsmålene fra deltakerne. 

17. Det er en teknisk feil med kurset, innholdet i kurset, kursprøven eller i kursmaterialet. Hvem kontakter jeg?

-  Kontakt vår support på info@eduhouse.no og vi vil undersøke situasjonen og komme tilbake til deg når feilen er løst.   

18. Hvordan vet jeg hvilke kurs som er nye, eller hva som publiseres?

-  Du kan bruke filtreringsfunksjonen til å filtrere ut og se nye og kommende kurs. Gå til emnet du er interessert i, og velg "Vis ...", velg "Ny" eller "Kommende" for å filtrere og se informasjon om nye eller kommende kurs. 

-  Vi går også gjennom ny og kommende opplæring i vår kundekommunikasjon. For eksempel gjennom våre nyhetsbrev, sendt ut en gang i måneden, får du alltid den nyeste informasjonen og nyhetene om hva som er nytt i vår tjeneste. 

19. Det er ingen kurs som passer mine behov. Hvor kan jeg legge til et kursønske?

-    Kursforespørsler og kursønsker er høyt verdsatt! Du kan sende disse til deres kontaktperson eller vår support på info@eduhouse.no og markere emnelinjen med "Kursønsker".  

20. Hvordan kan jeg laste ned kursmaterialet?

-    Kursmateriell kan lastes ned via emnesiden der kursmaterialet befinner seg. 

21. På hvilke forskjellige måter vises kursene?

-    Du kan se en opplæring enten live eller i innspilt format. Hvis du ikke deltar i en direktesending, vil innspillingen av live-kurset bli publisert i ettertid i tjenesten som en innspilt versjon. Vær oppmerksom på at ikke alle kurs er live.

22. Hva er forskjellen mellom et live og et innspilt kurs? Hvordan kan jeg identifisere disse?

-    En direktesending er et sanntidskurs der du kan delta som registrert og innlogget bruker. Etter direktesendingen redigeres og legges kurset ut på tjenesten som et opptak. Du kan gjenkjenne et live-kurs når kurset er merket med "LIVE". 

23. Et live kurs er i ferd med å starte, men jeg kommer ikke inn på kurset. Hva skal jeg gjøre?   

-    Du kan først prøve å bruke en annen nettleser. Oppdater og last inn siden på nytt (slå av nettleseren og start den på nytt) hvis kurset ikke starter innen få minutter etter den angitte tiden. Hvis kurset fortsatt ikke er åpnet, kan du kontakte vår support på chat eller info@eduhouse.no, og vi kan hjelpe deg så godt vi kan.

24. Hvor fort etter en direktesending vil kurset havne på nettstedet?

-   Innspillingen av direktesendingen vil bli publisert i kursbiblioteket innen ca. 3-7 virkedager etter direktesendingen. Men vanligvis umiddelbart etter at sendingen er fullført.

Finner du ikke det du ser etter?

kontakt oss