Hvorfor er kompetanseutvikling et ledelsesspørsmål?

Inom bedrifter endres kompetansebehovet, og behovet for ytterligere opplæring øker. Digitalisering og kunstig intelligens endrer bedrifter og arbeid kanskje i en raskere takt enn man har forestilt seg. Suksessen innen digitalisering og kunstig intelligens gjør at vi må ta endringene på alvor. Lederen bestemmer bedriftens visjon, retning og ekspertise. Lederens oppgave er også å skape et miljø som fremmer kompetanseutvikling.

Ledelsen bestemmer visjoner, retning og kompetansebehov.

Bedrifters langsiktige planer og visjoner avgjør også fremtidig kompetansebehov. Hvor går bransjen, og hvor vil konkurransen befinne seg om fem til ti år? Hvordan vil kunstig intelligens endre bedrifter og arbeidskraftfunksjoner? Å knytte studieplaner til bedriftens mål er enda viktigere. Å bygge opp og knytte studieplaner er ikke hendelser som skjer av og til, men en separat funksjon som er kontinuerlig og leder hele bedriften i den valgte retningen. Lederens oppgave er å utvikle hele kunnskapsbasen innenfor bedriften for fremtidige utfordringer.

  • Visjon

  • Retning

  • Kompetansebehov

Organisasjonslederen skaper gunstige forhold for utvikling og læring.

Viljen til å delta i opplæring og lære nye ting avhenger i stor grad av bedriftens holdning til oppdatering av ferdigheter. Hvis opplæringsoppgaven overlates til hver enkelt ansatt og deres egne aktiviteter eller kveldsstudier, kan opplæringsnivået for de ansatte bli svært lavt. Ressursene brukes først og fremst til det nåværende arbeidet. Derfor er det viktig å skape en oppmuntrende atmosfære for utvikling som også passer for bedriften. Det må settes av tid for å utvikle og oppdatere ferdigheter, og ved behov må også riktige verktøy være tilgjengelige.

Kompetensutveckling och hur mycket pengar och tid som läggs på utbildning bestäms av företagen själva. Kolla i kollektivavtalet hur mycket rätt till kompetensutveckling just du har inom ditt företag. Kompetanseutvikling og hvor mye penger og tid som legges på opplæring bestemmes av bedriftene selv. Sjekk tariffavtalen for å se hvor mye rett til kompetanseutvikling du har i din bedrift.

E-læring regnes også som opplæring.

Eduhouse online-utdanninger er treningsperiodene optimale for læring og oppfyller den nødvendige tiden. Du kan også få studiebevis for støtte i gjennomføringen av kursmodulene på webtjenesten. E-læring er en av de mest effektive og praktiske måtene å organisere og opprettholde utviklingen av et selskaps kompetansenivå. Opplæringene kan gjennomføres på mange forskjellige måter – sammen eller alene – i henhold til læringsbehovene. Sjekk ut vår bedriftslisens, som brukes av tusenvis av bedrifter.


Det er bare å skape en ramme for gjennomføringen av opplæringene innenfor bedriften og oppmuntre hele arbeidsfellesskapet til å ta på seg noe nytt og utvikle seg. Krav til endring kan forårsake tretthet og motstand, noe som kan være bra å forberede seg på på forhånd. Det er en god idé å utnytte verktøyene for endringshåndtering fullt ut.

Som en chef kan du skapa:

  • Gunstige forutsetninger for læring
  • Rammer for opplæring
  • Stimulering
  • Endringshåndtering

Kontinuerlig læring på arbeidsagendaen

Kontinuerlig læring har vært et diskusjonsemne i lang tid, og mange har også funnet det nødvendig i praksis innenfor sitt eget arbeid. Bare en god eksamen er ikke nok; man må stadig strebe etter å oppdatere sine ferdigheter. Akkurat nå står vi imidlertid overfor endringer i alle sektorer. Våre egne ferdigheter må oppdateres for å kunne tilby relevant kompetanse og forblir konkurransedyktige på arbeidsmarkedet. Ved å omfavne nye metoder og kunstig intelligens kan dette gjøres til en konkurransefordel både på individuell og bedriftsnivå.

 

Er du interessert i å komme i gang med kompetanseutvikling for dine ansatte?

Send inn et skjema med deres behov, så tar vi kontakt med dere!

 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad: Få de senaste nyheterna, uppdateringarna och tipsen direkt till din inkorg.

Nyfiken på vårt utbud? Starta en gratis provperiod.